12 January 2012

Pod-pod.. Tripod atau Monopod??




Kali ni aku nak buat perbezaan antara tripod dan juga mnopod
mungkin ada di luar sana nak beli tripod atau monopod tertanya-tanya
Apa beza tripod dengan monopod ni..?
Apa fungsi tripod dengan monopod ni..?
Jadi mari kita lihat perbezaan kedua-duanya walaupun ia mempunyai fungsi yang seakan sama

TRIPOD UNTUK DSLR


Tripod ni sangat penting di kalangan mereka yang suka bergambar menggunakan DSLR
bentuk fizikalnya mempunyai tiga kaki
ia sebenarnya diperlukan apabila para fotografer ingin menangkap gambar pada waktu malam dan ketika menggunakan shutter yang paling perlahan
tujuannya ialah untuk mengelakkan gambar menjadi gegar
bila gambar gegar, gambar pun jadi tak lawa..betul tak?

Mesti korang fikir tripod ni hanya untuk mereka yang ada DSLR saja kan?
siapa fikir macam tu, korang salah sebenarnya..
bagi mereka yang tak ada DSLR pun kalau nak guna tripod boleh juga
tetapi bukan jenis macam yang di atas tu,
untuk yang guna kamera digital biasa atau kamera telefon bimbit 
korang boleh pilih seperti gambar di bawah ni


MOBILE TRIPOD



TRIPOD KAKI FLEKSIBEL


Fungsi dan bentuknya sama saja dengan tripod yang untuk DSLR tu.
Baiklah, kita lihat pula fungsi monopod



Bentuk fizikal monopod sangat berbeza dengan tripod,
monopod mempunyai satu kaki sahaja
Fungsi monopod ni ialah self standing menyerupai tripod
Cara berdiri untuk menggunakan monopod adalah seperti gambar rajah di bawah





Baiklah, itu saja perbezaan tripod dan juga monopod.
Jadi sekarang kepada mereka nak membeli tripod atau monopod ini 
pilihlah yang mana satu korang berkenan di hati tu 
Selamat membuat pilihan! ^__^

*gambar semuanya atas ehsan goggle image



Terima kasih sudi baca. Jemputlah komen, sesungguhnya komen korang sangat bermakna! ^_^

2 comments:

Zamani said...

Suka amik gambar gak ae? minat kita sama! ;)

jemput singgah ke blog :)

merpatisejoli45 said...

ok nt saya siggah blog awk. aah ske amik gmbr! :)

Copyright©2011.All Right Reserved by MERPATISEJOLI45