04 January 2012

Apa itu BIF pk??




salamat pagi semua!! 
tengah malam begini mata pun tak dibuai lena lagi
jadi aku ambil kesempatan ni untuk update blog ^_^
kali ni aku nak tanya korang pasal, apa tu BIF pk?
hah, tahu tak  apa benda alah tu
BIF pk tu sebenarnya ada maksud yang tersirat disebaliknya 
iaitu :

B : Built
I  : In
F : Flash

p : pada
k : kamera                

Haha, ni la maksudnya. Bila di gabungkan akan menjadi Built-in flash pada kamera, jadi sebenarnya aku nak update entry mengenai tips menggunakan Built-in flash pada kamera.  ^_^

Apabila korang menggunakan build-in flash pada kamera, korang perlu sedar bahawa hood lensa atau laras lensa akan menghalang cahaya dan menyebabkan ‘vignetting’ pada imej. Oleh itu, apabila menggunakan build-in flash pada kamera, elakkan dari menggunakan hood pada lensa. Walau sekali tanpa hood lensa, vignetting (bayangan arch/berbentuk melengkung) akan kelihatan jika cahaya dihalang oleh laras lensa, jadi lebih baik untuk menggunakan unit flash optikal (hot-shoe atau jenis handle-mount). Beberapa keadaan, seperti ukuran fokal dan jarak fokus menyebabkan vignetting yang berbeza dan bergantung kepada kamera. Jadi, dicadangkan agar korang menguji tahap vignetting untuk setiap ukuran fokal dan jarak fokus.
hah, bila dah tahu macam mana nak guna Build - in flash, 
barulah tak ada masalah yang akan menggangu korang kan?

jadi..
itu saja untuk entry hari ini,
tadi bukan kemaen semangat aku update blog...
sekarang dah banyak pari-pari kenit atas kepala aku ni,
tu menandakan aku dah ngantok.hehe.
so, selamat malam dan pagi ^_^



Terima kasih sudi baca. Jemputlah komen, sesungguhnya komen korang sangat bermakna! ^_^

3 comments:

Anonymous said...

Ni mesti terer amik gambar ni. Saya guna basic compact camera pun tak confirm leh pass lagi... Follow sini jugak..

Anonymous said...

Disebabkan kite baru kenal, saya tag awak kat sini

thehehslady.blogspot.com/2012/01/definisi-kecantikan-bagi-saya.html

contest ni tanya 'definisi kecantikan bagi saya'

nak tahu what ur gonna write about that..

hehe

merpatisejoli45 said...

Aishah, hye. saya xdela terer sgt amik gmbr..huhu..biase je. basic cmera compact pn xpe, slalukn blatih utk tingktkn kreativiti. :)
psal p'tndingn tu, InsyaAllah nanti saya join. thanks coz taq saya. :)

Copyright©2011.All Right Reserved by MERPATISEJOLI45