11 December 2011

Realiti untuk JADI KAYA! ^_^






hai kawan-kawan merpatisejoli45
rasa lama aku tak update blogkan..
maaf sesangat sebab akhir-akhir ni aku sibuk banyak.huhu..
sekarang ni bila dah bangun awal n tak ada apa nak buat aku update blog yang dah lama bersawang ni.huhu..
entry aku kali ni nak ajar korang untuk jadi kaya.
siapa nak jadi kaya? 
kalau tanya aku, surelah aku pun nak jadi kaya, cuma belum ada rezeki untuk jadi kaya raya.. 
apa-apa pun aku tetap bersyukur dengan apa yang ada sekarang. ^_^
ok, kita tanya siapa nak hidup susah? aku berani jamin, tak ada siapa dalam dunia ni nak hidup susah. betul tak?
kalau tak caya, cuba tanya dalam diri sendiri.

baiklah, teruskan membaca ye kawan-kawan :)
apabila korang dah mampu menjana keuntungan ataupun sudah mempunyai modal tak kira besar ataupun kecil, kadangkala korang mesti fikir nak buat bisnes kan. 
langkah untuk mulakan bisnes :


PERTAMA pilih salah satu bisnes di bawah
1) bisnes milikan tunggal iaitu bisnes tu nama korang sorang je 
2) partnership iaitu ajak saudara or kawan-kawan korang untuk gabung modal untuk buat 1 bisnes
3) syarikat iaitu korang buka syarikat untuk bisnes korang 


KEDUA korang fikir pula nama pada bisnes korang tu
sebagai contoh :
angan-angan aku, InsyaAllah akan jadi realiti iaitu
aku nak buka restoran milikan tunggal jadi aku fikir nama restoran tu aku nak letak nama Merpati's
sempena merpatisejoli bersempena pula keakraban aku bersama insan tersayang iaitu alif nor nashriq ^_^

lepas korang dah cari nama paling kurang 3 nama untuk bisnes tersebut
nak taw sebab apa? sebab bisnes korang tu mestilah kena daftar supaya saman menyaman bakal berlaku.hehe..hah, saman menyaman pun boleh kaya tapi bole miskin jugak..
so, jangan fikir untuk saman-saman orang kalau tak perlu ok


KETIGA target pelanggan
Cari tempat yang strategik supaya boleh dapat target pelanggan yang korang cari. jangan pula korang nak bukak kedai yang mahal-mahal korang bukak kat kawasan kampung
memang tak jalan lah bisnes korang..jadi perlulah bijak mengenal pasti pelanggan.

tu jela cara nak jadi kaya.hehe..
dah terbukti dari zaman Rasullah di mana zaman Rasullah kebanyakannya buat bisnes dan boleh berkembang maju, jadi contohilah teladan Rasullah ^_^
ini saja entry untuk kali ni, apa? 
kenapa aku update pasal ni dalam blog yang memangnya untuk fotografi & kamera?
sebab, fotografi pun boleh buat bisnes kalau bijak mengatur langkah ^_^
sebenarnya tak kira fotografi ke apa, bisnes apa-apa pun boleh maju
jadi selamat maju jaya ye kawan-kawan ^_^



Terima kasih sudi baca. Jemputlah komen, sesungguhnya komen korang sangat bermakna! ^_^

7 comments:

amirasyraf said...

wahh,,ada niat nak jadi usahawan ke???
do visit and leave me a comment!
http://www.ifaceblog.co.cc/

cik Kartun said...

woww..nice entry. :)

p/s : salam kenal..

merpatisejoli45 said...

amiraasyraf : InsyaAllah klu di izinkan olehNya. :)
cik kartun : mekasih. jmputlah dtg lg. slm kenal jgk. :)

myzamar said...

berniaga mengukuhkan kewangan..terbaekkkkk

merpatisejoli45 said...

batul3. :)

nora rashid said...

gud info;)

merpatisejoli45 said...

really? tq kak nora. ;)

Copyright©2011.All Right Reserved by MERPATISEJOLI45