03 November 2011

Sedut, sudut ataupun sendat




dut,dut,dut
sedut sudut sendat kembali lagi.
hola2 u all..jumpa lagi ^_^
ok kali ni aku nak sambung post yang sebelum ni iaitu pasal bunga.
kamu semua rasa apa perkataan yang sesuai antara tiga perkataan ni?
"sedut / sudut / sendat " yang mana satu kita akan fokus untuk post ni?
hah, cepat ce teka cepat, sapa dapat jawab menang camera dslr dalam mimpi.. hiwhiw :D
baiklah,memandangkan tiada yang dapat jawab, tanpa buang masa aku dan kamu semua moh kita teruskanlah ye.. kita akan fokus pada SUDUT. 
berhubungkait dengan post sebelum ni, jadi post ni aku akan gitaw kamu tentang sudut pandangan yang korang boleh ambil gambar untuk shot bunga. Terdapat 3 shot yang boleh kamu cuba iaitu 

BAHAGIAN ATAS :
Sesetengah subjek memang sesuai untuk diambil dari sudut atas, untuk percubaan yang baik pilihlah bunga macam bunga ros, mawar atau dahlia. Nak tau sebab apa? sebab bunga yang aku bagi contoh ni bila pandang dari atas ia kelihatan berbentuk simetri atau tetap dalam komposisi dengan meletakkan di tengah-tengah viewfinder camera kamu semua

SELARI :
Bagi pandangan ni sangat sesuai untuk alam semulajadi. Tambahan lagi, untuk pandangan ni juga membolehkan kamu mendapatkan latar belakang yang cantik dan bersih dengan menghasilkan jarak antara subjek (bunga) dengan latar belakang.

RENDAH :
Ok, sudut yang last sekali ialah sudut rendah. Maksudnya di tangkap dari pandangan bawah. Ia adalah pendekatan yang bagus untuk menghasilkan komposisi lain daripada biasa dan dinamik. hah, ni macam posisi badan kamu lah yang aku dah gitaw awal-awal tu.hehe..  selain itu, gunakan right angle finder atau Live view DSLR untuk bantu dalam komposisi ini ok.

mcam mana, ada faham? hehe..
kalau tak faham jangan malu-malu nak tanya taw.
ok, dari aku dok bebel je kan baik aku bagi contoh bunga yang aku tangkap
tapi idaklah lawa mana pon...sebab aku pun dalam proses belajar..
mailah tengok sama-sama :)




Ni jela contoh yang di kira terbaik bagi aku.hehe..
Kalau tak cantik ke apa ke maafkanlah ye.
kalau nak tengok gambar laen klik sini..!!
k la korang, aku pun dah pening ngadap laptop ni,
tapi sebelum tu, aku nak ucapkan "SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA"
pada mereka yang pulang ke kampung tu berhati-hatilah ye di jalan raya ingat orang yang tersayang ye.
doakan aku gak eh, esok aku balik perak.. :)




Terima kasih sudi baca. Jemputlah komen, sesungguhnya komen korang sangat bermakna! ^_^

No comments:

Copyright©2011.All Right Reserved by MERPATISEJOLI45